Het bouwproject voor de algemene renovatie en uitbreiding van het Klinikum Ingolstadt is onderverdeeld in verschillende grote en kleinere bouwfasen met afzonderlijke bouwstadia. De eerste bouwfase BA 1N omvat de ophoging van het functionele gebouw met twee nieuwe verdiepingen in staalconstructie. Na de ontmanteling van het bestaande dakoppervlak en diverse dakconstructies wordt op niveau 06 een nieuwe functionele ruimte gecreëerd met een centrale operatiekamer, verloskamer, neonatologie en bijbehorende artsenkamers. De technische voorzieningen worden gerealiseerd via een nieuw technisch niveau 07 erboven.
Om de medische zorg op E06 te waarborgen, wordt aan de noordzijde een externe lift voor steriele goederen gebouwd, die de centrale sterilisatie op niveau 01 verbindt met het nieuwe operatieniveau. Alle verbouwingswerkzaamheden worden uitgevoerd terwijl het ziekenhuis in bedrijf blijft, onder krappe ruimtelijke omstandigheden, en stellen hoge eisen aan de vooruitziende planning, coördinatie en organisatie van patiënten en medewerkers.
Interim-maatregelen vonden plaats in het kader van de oprichting van een modulair gebouw voor de verplaatsing van administratieve ruimten of delen van de administratie, de ondernemingsraad en de wachtruimten. Om de bouwvrijheid te garanderen, moesten de voormalige gebruikers van individuele functionele eenheden uitwijken naar vrije of reeds gerenoveerde ruimten in het bestaande gebouw. Na voltooiing van de renovatie- of nieuwbouwwerkzaamheden werden de ruimten opnieuw in gebruik genomen door andere of de voormalige gebruikers.
326 miljoen €
2013 – 2040
Ludes Generalplaner | WTR Architekten
Individuele, digitale goedkeuringsprocessen voor facturen, aanvullingen of plangoedkeuringen kunnen na overleg worden geïntegreerd. Tijd- en foutpercentagevermindering door standaardisatie van processen. Eenvoudige integratie van een willekeurig aantal externe deelnemers (bijv. experts) die slechts kortstondig bij het project betrokken zijn.
Het Klinikum Altmühlfranken in Weißenburg zal in verschillende bouwfasen worden gerenoveerd en uitgebreid. Op de locatie Weißenburg zijn er, vanwege de leeftijd van het gebouw, tekortkomingen in het ruimteaanbod en de functionaliteit. Om de aanstaande maatregelen in een fundamenteel strategisch kader te plaatsen, heeft de eigenaar opdracht gegeven tot het opstellen van een bouwkundige doelplanning. Het ziekenhuis in Weißenburg is 35 jaar geleden in gebruik genomen. Het gebouw ziet er nog steeds chic en modern uit. Toch is een modernisering dringend noodzakelijk. Het doel is om meer bruikbare ruimte te creëren in het functionele gedeelte voor laboratorium, röntgen, endoscopie en spoedeisende hulp.
Bovendien zullen de patiëntenkamers worden heringericht, zodat er alleen nog tweepersoonskamers met eigen douche zullen zijn. Ook op het gebied van gebouwtechniek moet er iets gebeuren, omdat het ventilatiesysteem zijn grenzen bereikt.
Klinikum Bayreuth GmbH is een van de grootste bedrijven in de regio. Op de locaties Preuschwitzer Straße en Hohe Warte exploiteert het bedrijf met 26 gespecialiseerde klinieken en 1096 bedden het enige ziekenhuis voor maximale zorg in Opper-Franken. De voortdurende aanpassing en ontwikkeling van de medische zorg en opleiding aan de stand van de medische wetenschap, evenals het rekening houden met maatschappelijke ontwikkelingen, leiden tot constante veranderingen in een ziekenhuisactiviteit, die ook op lange termijn bouwkundige en technische veranderingen met zich meebrengen.
De PPM Raum is een BIM-conforme gemeenschappelijke data-omgeving (CDE – Common Data Environment) volgens DIN EN ISO 19650 en DIN SPEC 91391 en biedt deelnemers interactieve, comfortabele toegang tot de modelgegevens direct in de browser.
Het bouwproject voor de renovatie en uitbreiding van de kliniek Naila is onderverdeeld in verschillende grote en kleinere bouwfasen met afzonderlijke bouwstadia. De momenteel lopende 1e bouwfase omvat de uitbreiding die aansluit op het bestaande gebouw met zeven verdiepingen, waarin naast de algemene verpleging, intensive care, hartkatheterisatielaboratorium en decentrale beddenverwerking, ook de technische centrales op het onderste niveau voor het gehele toekomstgerichte gebouw worden gerealiseerd. De uitdaging bij dit project ligt vooral in het zodanig organiseren van zowel het personeel als de patiënten dat de lopende activiteiten gedurende de lange periode niet worden verstoord en de ontwikkeling van het aantal gevallen onbeïnvloed blijft.
De kliniek Münchberg krijgt in twee bouwfasen een toekomstbestendige en architectonisch hoogwaardige nieuwbouw die voldoet aan alle eisen van een patiëntvriendelijk, economisch, flexibel en modern ziekenhuisgebouw.
Ultramoderne onderzoeks- en behandelruimtes worden compact samengebracht in een tweelaags functioneel gebouw. Hier bevinden zich, verdeeld over twee niveaus, de centrale spoedeisende hulp, de centrale electieve opname, een intensive care, zes operatiekamers evenals de endoscopie, radiologie en andere diagnostische faciliteiten. De administratie en de medische dienst worden ondergebracht in een vier verdiepingen tellende vleugel die zich in het noorden aansluit. Licht verhoogd op een plateau vormt het het nieuwe adresgebouw van de kliniek. Via een omlopende, grote buitentrap bereikt men via het ruime entreeplein de hoofdingang en daarmee de twee verdiepingen tellende, met daglicht doorstroomde entreehal. Met de cafetaria als openbare voorziening in de sokkelverdieping ontstaan er stedelijke kwaliteiten op het entreeplein.
"Vanwege zijn eenvoudige, intuïtieve bediening heeft de PPM Raum vanaf het begin een hoge acceptatie in ons projectteam bereikt".
"De bedrijfsoverstijgende verbinding van alle betrokkenen door de PPM Raum draagt aanzienlijk bij aan ons projectsucces."
"Uw snelle service en uw vriendelijkheid en competentie in persoonlijke gesprekken blijven me steeds weer imponeren."
"De PPM Raum is de basis geworden voor transparante en efficiënte communicatie voor al onze projecten in het bedrijf".
"Door het centrale projectplatform PPM kunnen we op elk moment de meest actuele informatiestatus weergeven, opvragen en veilig beschikbaar stellen aan de betreffende betrokkenen".
"Het gebruiksgemak van de PPM Raum is een groot voordeel voor al onze medewerkers en vergemakkelijkt de samenwerking en communicatie voor alle betrokkenen bij de bouw aanzienlijk."
"Met de PPM Raum ben ik er zeker van dat iedereen op de bouwplaats en op kantoor altijd up-to-date is. Zo hebben we meer tijd voor andere essentiële projecttaken."
"We handelen de veilige uitwisseling van plannen en documenten eenvoudig en snel af via de PPM Raum."
"Dhr. Merk: Grote lof voor u en uw team! De PPM-Raum is echt een geweldige ondersteuning voor onze projectafhandeling."



Uw persoonlijke contactpersoon belt u graag terug als u dat wenst.
Informatie over de verwerking van uw gegevens vindt u op onze privacypagina.
Copyright © 2025 PPM Raum – De virtuele projectruimte in de bouwsector.